אבל כבד ביהדות: רבן של ישראל מרן הגרי"ש אלישיב

    יוסי ברויער Comments Off on אבל כבד ביהדות: רבן של ישראל מרן הגרי"ש אלישיב
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אבל כבד ירד על היהדות החרדית, עם היוודע דבר הבשורה הקשה והמרה, בפטירתו של רבן של ישראל, מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל, לאחר למעלה מ-102 שנות עמל נדיר בתורה והנהגת היהדות החרדית בעולם כולו.
    בעת יציאת נשמתו הטהורה של מרן, ניצבו סמוך למיטתו בבית החולים "שערי צדק" בירושלים בני משפחתו ותלמידיו הקרובים, שזעקו בקול בוכים "שמע ישראל", תפילות ופסוקים הנאמרים בשעת יציאת הנשמה.

    מאת: ישראל רוזנר

    מתולדותיו

    רבן של ישראל מרן פוסק הדור הגאון הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, נולד בליטא לאביו הרב אברהם לוינסון ולאמו הרבנית חיה מושא בראש חודש ניסן, אולם לא ברור האם בשנת תרס"ט או תר"ע.
    מרן הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל נולד כבן יחיד לאחר שבע עשרה שנות נישואין של הוריו הרב אברהם לוינסון זצ"ל ושל הרבנית חיה מושא עליה השלום, בתו של הגאון המקובל הרב שלמה אלישיב זצ"ל, בעל ה"לשם", על שם ספרו לשם שבו ואחלמה שעוסק בתורת הנסתר.
    בשנת תרפ"ד עלתה המשפחה לארץ ישראל, ובעצת מרן ה"חפץ חיים" זצ"ל שינתה את שמה לשם משפחת האם "אלישיב", מסיבות טכניות של קבלת אשרת עלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, ובהגיעם לארץ, משפחת אלישיב השתקעה בשכונת מאה שערים בירושלים.
    מפתיע אולי ככל שהדבר יישמע – מרן הגאון הרב יוסף שלום אלישיב מעולם לא למד בצורה מסודרת בישיבה. בהגיעו לגיל עשרים נישא הרב אלישיב לרבנית מרת שיינה חנה עליה השלום, בתו של הגאון הרב אריה לווין זצ"ל המכונה "אבי האסירים", מי ששידך בין בני הזוג היה הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל.
    אביו, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שהיה רבה האשכנזי הראשי של מדינת ישראל, כובד בסידור חופה וקידושין.
    לרב ולרבנית נולדו שנים עשר ילדים, אולם שניים מהם נפטרו בצעירותם הבן יצחק נפטר בינקותו, ואילו הבת רבקה נהרגה מפגז ירדני במלחמת השחרור.
    במהלך השנים נולדו למרן הרב אלישיב שניים עשר ילדים. לפני שנים רבות התאלמן הרב אלישיב, ונפטרו לו שלוש בנות נוספות, כאשר כמעט כל בניו ובנותיו מחותנים לגדולי הדור או לילדיהם.
    בתו הרבנית מרת בת שבע עליה השלום, היתה נשואה להיבדל לחיים טובים מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א, בתו הרבנית לאה עליה השלום היתה נשואה להיבדל לחיים טובים הגאון הרב עזריאל אוירבך בנו של מרן פוסק הדור הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, ובנו הגאון הרב בנימין אלישיב נשוי לבת מרן הגאון הרב מיכל יהודה לפקוביץ' זצ"ל. הרבנית מרת שושנה עליה השלום שהיתה נשואה להגאון הרב יצחק זילברשטיין, הרבנית מרת דינה עטיל ברלין עליה השלום, הרבנית מרת שרה רחל ישראלזון ע"ה, רבקה ע"ה שנהרגה בגיל שנה במלחמת השחרור והרבנית גיטה, אשת הגאון הרב בנימין רימר.

    הנהגת הדור

    בשנת תרצ"ח הוסמך מרן הרב אלישיב זצ"ל לרבנות על ידי הגאון הרב זליג ראובן בנגיס זצ"ל, אז ראב"ד העדה החרדית בירושלים.
    משנת ת"ש נמנה עם רבני בית המדרש "אוהל תורה" שבראשות הרב שמואל יצחק הילמן.
    מרן הרב אלישיב זצ"ל כיהן במשך שנים רבות, מיום פטירת אביו, כרב בית הכנסת "תפארת בחורים" בשכונת מאה שערים בירושלים. השתתף בתפילות בית הכנסת ומסר בו שיעור גמרא מדי יום. עם זאת, לא מילא תפקיד רשמי של רב בית הכנסת.
    בעשור האחרון, עקב חולשתו, עבר השיעור לקארוון שהוסב לבית כנסת שהוקם במיוחד בסמוך לביתו.
    בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל כיהן מרן הרב אלישיב זצ"ל כרב העיר רמלה, אולם לאחר זמן קצר התפטר מתפקידו ומונה לדיין בבית הדין הרבני האזורי בירושלים.
    משם עבר לשמש כדיין בבית הדין הרבני הגדול, לא לפני שהרב הראשי הספרדי דאז הראשון לציון הרב יצחק הרצוג זצ"ל הכתיר אותו כ"גאון מוכר", מה שפטר אותו מהצורך לעבור מבחנים וסמיכה.
    כעבור עשרים שנה, בשנת תשל"ד, התפטר מתפקידו בעקבות פרשת האח והאחות שהסעירה את המדינה.
    מאז, ביתו הקט של הרב אלישיב ברחוב חנן בירושלים הפך לאבן שואבת לקהל רבבות שבאו לשאול שאלות בהלכה.
    בשנת תשמ"ט הגיע מרן הרב אלישיב להשתתף בכנס היסוד של דגל התורה שהתקיים בבנייני האומה בירושלים, לבקשתו של ראש ישיבת פוניבז מרן הרב שך זצ"ל. הייתה זו הפעם הראשונה בה לקח חלק באירוע ציבורי. בשנת תשס"ב, לאחר פטירתו של מרן הרב שך הנהיג מרן הרב אלישיב את היהדות החרדית.
    מרן הרב אלישיב זצ"ל נמנע מלפרסם ספרים בעצמו, אולם תלמידיו קיבצו את כתביו בספרים שונים, מהם שואבים מאות מורי צדק ותלמידי חכמים הוראה לרבים.
    הרב אלישיב מעולם לא מונה לחבר רשמי במועצת גדולי התורה של דגל התורה, אולם בפועל השתתף בישיבותיה ונשמרה לו זכות וטו בנושאים הציבוריים שעמדו על הפרק.

    הרב אלישיב בעת לימודו (מקור: ויקיפדיה)

    השנים האחרונות

    לפני שמונה שנים נאלץ מרן הרב אלישיב לעבור ניתוח מסובך וביהדות החרדית בעולם כולו הרבו בתפילות להצלחת הניתוח. את הניתוח ערך מומחה מקולומביה דר' דניאל קליר, שלפני מספר חודשים זומן שוב לצורך ניתוח קרוב ללב. מצבו של הרב השתפר אך בחודשים האחרונים חלה הדרדרות נוספת וחולשה רבה.
    ביום ראשון י"ב בשבט, בשעה עשר בערב, צוות של נט"ן פינה את מרן הרב אלישיב לבית החולים שערי צדק.
    מאז, במשך כל החודשים האחרונים, עקב עולם התורה בארץ ובעולם בדאגה אחר מצבו של הרב, ותפילות לרפואתו השלימה לא פסקו מהיכלי התורה והישיבות עבור רבן של ישראל הגאון הרב יוסף שלום בן חיה מושא.
    עם פטירתו של פוסק הדור מרן הגאון הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל נוצר חלל גדול בעולם התורה ובעולם הפסיקה – בעולם היהודי כולו.

    ת.נ.צ.ב.ה



    0 תגובות